Veelgestelde vragen

“Met welke klachten kan ik terecht?”

U kunt bij de praktijk terecht met uiteenlopende klachten en problemen over leven, relaties en werk. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan vermoeidheid, depressie, angstklachten, negatief zelfbeeld, stress en burn-out, trauma, dwanghandelingen, maar ook aan een relatie die vast dreigt te lopen. Het kunnen ook fysieke klachten zijn. Veel mensen met chronische vermoeidheid, onverklaarbare buik-of hoofdpijn kunnen baat hebben bij een therapeutische behandeling.

“Als ik afzeg of afbel moet ik dan de afspraak betalen?”

U kunt tot 24 uur voor de afspraak afzeggen. Dan kunnen we nog iemand anders op uw tijd inplannen. Als u later afzegt, of u komt niet opdagen, moet u de afspraak gedeeltelijk betalen. De kosten bedragen 50,= per sessie van 45 minuten. Deze kosten zijn niet declarabel bij uw zorgverzekeraar.

“Heb ik een verwijsbrief nodig?”

Voor vergoeding door uw zorgverzekeraar is een verwijsbrief van de huisarts noodzakelijk. Neemt u deze samen met de zorgverzekeringpas mee naar de eerste afspraak. Het kan zijn dat de verwijsbrief door uw huisarts rechtstreeks naar de psycholoog wordt verstuurd. In dat geval hoeft u verder niets te doen.
In de verwijsbrief dienen een aantal gegevens te zijn vermeld (datum van de verwijzing, verwijzing naar de basis GGZ, vermoeden van een DSM-diagnose, uw gegevens en gegevens van uw verwijzer).
In een aantal situaties kunt u ook zonder verwijsbrief naar de psycholoog.

“Vergoed mijn verzekering de behandeling?”

De meeste klachten worden vergoed door de zorgverzekeraar (m.u.v. werk-rouw-en relatieproblemen en specifieke fobieën). Als de behandeling niet vergoed wordt kunt u er voor kiezen om de behandeling zelf te betalen (u ontvangt dan een factuur aan eind van de maand) of u wordt terug verwezen naar uw huisarts.
Om voor vergoeding in aanmerking te komen is het van belang dat de verwijzer, vaak de huisarts, vermoedt dat er sprake is van een zgn. DSM-diagnose (diagnoses die beschreven staan in een professioneel handboek voor hulpverleners).
De praktijk heeft met de meeste zorgverzekeraars een contract afgesloten. Bij twijfel kunt u altijd contact opnemen met uw zorgverzekeraar.

“Hoe lang duurt een gesprek?”

Een gesprek duurt 45 minuten. Een therapie kan ook 90 minuten duren bv. bij bepaalde behandelingen. Dit zal van tevoren met u besproken worden.

“Kan ik in de avonden ook afspraken maken?”

Er is op dit geen mogelijkheid om afspraken in de avond te maken.

“Hoe kan ik me aanmelden voor behandeling?”

U kunt zich aanmelden via het aanmeldformulier of telefonisch. Mocht u zich via het aanmeldformulier aanmelden of de voicemail ingesproken hebben dan wordt binnen uiterlijk twee werkdagen contact met u opgenomen om een afspraak te maken en wordt kort geïnformeerd naar de aard en de duur van uw klachten.
 
Aanmeldformulier

Heeft u een andere vraag?

Indien u nog andere vragen heeft schroom dan niet om contact op te nemen per mail of telefonisch.
 
Contactformulier

Tel. 06 - 16 97 11 13