Skip to main content

Veelgestelde vragen

Met welke klachten kan ik terecht?

Je kunt bij de praktijk terecht met uiteenlopende klachten en problemen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan vermoeidheid, depressie, angstklachten, negatief zelfbeeld, stress, trauma, dwanghandelingen.
Het kunnen ook fysieke klachten zijn waarbij je aan psychologische hulp kunt denken; gevolgen van long COVID, chronische vermoeidheid, onverklaarbare buik-of hoofdpijn of andere onverklaarbare fysieke klachten.

Als ik afzeg of afbel moet ik dan de afspraak betalen?

Je kunt tot 24 uur voor de afspraak afzeggen. Er worden hiervoor dan geen kosten in rekening gebracht. Het is voor ons prettig om zo vroeg mogelijk je afmelding te ontvangen, want dan kunnen we nog iemand anders op jouw tijd inplannen.

Als je later afzegt (binnen 24 uur) en er is geen sprake van overmacht, of je meldt je niet af voor de afspraak, dien je de afspraak gedeeltelijk te betalen. De kosten bedragen 50,- per sessie van 60 minuten. Deze kosten zijn niet declarabel bij je zorgverzekeraar.

Heb ik een verwijsbrief nodig?

Om voor vergoeding in aanmerking te komen, heb je een verwijsbrief nodig. De huisarts, bedrijfsarts of de medisch specialist kan je een verwijsbrief geven.

Als je klachten vallen onder de zgn verzekerde zorg en we hebben een contract met jouw zorgverzekeraar dan mogen we je zonder verwijsbrief niet in behandeling nemen.

Heb je nog geen verwijsbrief, maak dan eerst een afspraak bij de huisarts en vraag erom. De huisarts kan je alleen doorverwijzen als er een vermoeden is van een zgn DSM-diagnose. Dit is in vakjargon de naam van jouw hoofdklacht. De meeste DSM-diagnoses vallen onder verzekerde zorg (zie ook tarieven en vergoedingen).

Neem de verwijsbrief mee naar de eerste afspraak.

In de verwijsbrief dienen een aantal gegevens te zijn vermeld (datum van de verwijzing, verwijzing naar de basis GGZ, vermoeden van een DSM-diagnose, uw gegevens en gegevens van uw verwijzer).

Hoe kan ik me aanmelden voor behandeling?

Je kunt je aanmelden via het aanmeldformulier of telefonisch. Mocht je je via het aanmeldformulier aanmelden of de voicemail ingesproken hebben dan wordt binnen uiterlijk twee werkdagen contact met je opgenomen om zaken nader af te stemmen en in te schatten of we je de juiste hulp kunnen bieden.

Aanmeldformulier

Is er een wachtruimte in het gebouw aanwezig?

Er is een wachtruimte in het gebouw waar je plaats kunt nemen mocht je wat vroeger zijn voor jouw afspraak.

Vergoed mijn verzekering de behandeling?

De meeste klachten worden vergoed door de zorgverzekeraar (m.u.v. werk-rouw-en relatieproblemen en specifieke fobieën). Als de behandeling niet vergoed wordt kun je er voor kiezen om de behandeling zelf te betalen (je ontvangt dan een factuur aan het eind van de maand) of je wordt terug verwezen naar je huisarts.

Om voor vergoeding in aanmerking te komen is het van belang dat de verwijzer, vaak de huisarts, vermoedt dat er sprake is van een zgn. DSM-diagnose (diagnoses die beschreven staan in een professioneel handboek voor hulpverleners).

De praktijk heeft met de meeste zorgverzekeraars een contract afgesloten. Bij twijfel kun je altijd contact opnemen met jouw zorgverzekeraar.

Mag ik de behandeling zelf betalen?

  • Optie 1: het gaat om zorg die vergoed wordt en jouw behandelaar heeft wel een contract met de zorgverzekeraar. Als de behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar, dan mag je de behandeling niet zelf betalen. De behandelaar moet de behandeling uitvoeren binnen het afgesproken omzetplafond. Is het omzetplafond bereikt, dan kan de behandelaar jou dus niet in behandeling nemen.
  • Optie 2: het gaat om zorg die vergoed wordt en jouw behandelaar heeft géén contract met de zorgverzekeraar. Als de behandeling onder de verzekerde zorg valt terwijl jouw behandelaar geen contract heeft met jouw zorgverzekeraar, dan stuurt hij de factuur na afloop van de behandeling rechtstreeks naar jou. Je betaalt de rekening rechtstreeks aan de behandelaar. Je kunt deze factuur daarna al dan niet naar jouw verzekeraar sturen, die de kosten deels (naturapolis) of geheel (restitutiepolis) vergoedt.
  • Optie 3: het gaat om zorg die niet vergoed wordt. Je dient de rekening dan zelf te betalen. De behandelaar declareert een zgn overig zorproduct (ovp) en stuurt de factuur rechtstreeks naar jou. Deze factuur kun je niet indienen bij je zorgverzekeraar.

Kan ik in de avonden ook afspraken maken?

Er is op dit moment geen mogelijkheid om afspraken in de avond te maken.

Hoe lang duurt een gesprek?

Een gesprek duurt in principe 60 minuten. Bij afwijkingen van meer dan 15 minuten t.o.v. de geplande tijd wordt de tijdsduur van het consult hierop aangepast. Voor bepaalde therapievormen kan het zijn dat we 90 minuten inplannen. Mocht dit laatste aan de orde zijn dan zal dit uiteraard van tevoren met je besproken worden.